De Adobe LLM Optimizer is een oplossing voor generatieve AI zoek- en ontdekkingsoptimalisatie die merken helpt om hun zichtbaarheid en invloed te verbeteren in zoekresultaten die aangedreven worden door grote taalmodellen (LLM’s) en generatieve AI-systemen. Het is een reactie op de verschuiving in zoekgedrag, waarbij gebruikers steeds vaker antwoorden direct van AI-assistenten krijgen in plaats van via traditionele zoekmachines, wat kan leiden tot een daling van het websiteverkeer.
Adobe’s LLM Optimizer richt zich op de volgende aspecten:
- Zichtbaarheidsanalyse: Het volgt hoe de content van een merk wordt aangehaald en gebruikt in AI-gegenereerde antwoorden.
- Aanbevelingen: De tool geeft inzichten en aanbevelingen om de vindbaarheid van de content te verbeteren, zodat deze vaker en accurater wordt aangehaald door de LLM’s.
- Optimalisatie: Het biedt de mogelijkheid om snel aanpassingen aan content te maken die de ‘LLM-vriendelijkheid’ vergroten.
In wezen is het een nieuwe generatie SEO-tool (Search Engine Optimization), maar dan specifiek ontworpen voor het AI-tijdperk, ook wel bekend als Generative Engine Optimization (GEO) of Large Language Model Optimization (LLMO).