Leestijd: 2 minuten

AI-modellen presteren zeer goed in Pac-Man-achtige spellen, vooral dankzij reinforcement learning en geavanceerde neurale netwerken. Zo behaalde een AI van Microsoft/Maluuba de maximale score van 999.990 punten in Ms. Pac-Man, iets wat geen enkele menselijke speler is gelukt[1][2][5]. Deze prestatie werd bereikt door het spel op te delen in meer dan 160 agents, die elk hun eigen doel nastreefden en samen de beste beslissingen namen[1][5].

Vergelijkingen tussen verschillende AI-modellen tonen aan dat toevoegingen aan neurale netwerken, zoals meer verborgen lagen of andere activatiefuncties, de prestaties verder kunnen verbeteren[4]. Modellen met meer geavanceerde architecturen en betere inputverwerking scoren dus significant hoger dan simpelere modellen[4].

In competitieve settings (waar AI’s direct tegen elkaar zouden spelen) zijn echter weinig resultaten bekend; de meeste onderzoeken richten zich op het maximaliseren van de score tegen de standaard game-omgeving, niet op directe AI-tegenstanders[1][4][5].

AI-modellen kunnen in competitieve spellen zeer snel leren optimaliseren dankzij technieken als reinforcement learning en genetische algoritmes. In games zoals StarCraft en Gran Turismo trainen AI’s door miljoenen simulaties in korte tijd te draaien, waardoor ze strategieën sneller ontwikkelen dan mensen[6].

Recente methoden, zoals ‘test-time compute’, laten modellen in real-time meerdere strategieën evalueren en direct de beste kiezen, wat het leerproces verder versnelt[5]. Hierdoor kunnen AI’s binnen uren tot dagen al een hoog competitief niveau bereiken, waar mensen weken of maanden over zouden doen[2][5].

Kortom: AI-modellen leren en optimaliseren in competitieve games razendsnel, vooral door efficiënte trainingsmethoden en het vermogen om miljoenen scenario’s door te rekenen in korte tijd[2][6].

Bronnen
[1] Hoe haalbaar is het om AI te trainen op een bestaand spel? Of is er … https://www.reddit.com/r/learnmachinelearning/comments/1743xhj/how_feasible_is_it_to_train_ai_on_an_existing/?tl=nl
[2] AI en gaming: Hoe AI je speelervaring verandert – MediaTotaal https://mediatotaal.nl/ai-en-gaming-hoe-ai-je-speelervaring-verandert/
[3] De impact van AI in gaming: Van NPC’s tot level-design – Gamebetter https://gamebetter.nl/blog/de-impact-van-ai-in-gaming-van-npcs-tot-level-design/
[4] 6 veelvoorkomende uitdagingen bij het trainen van AI-modellen https://www.oracle.com/nl/artificial-intelligence/ai-model-training-challenges/
[5] Nieuwe AI-trainingsmethoden overwinnen uitdagingen in de … https://aicg.nl/nieuwe-ai-trainingsmethoden-overwinnen-uitdagingen-in-de-ontwikkeling-van-taalmodellen/
[6] Kunstmatige intelligentie wint onze games: hoe AI spelenderwijs leert https://www.expressvpn.com/nl/blog/kunstmatige-intelligentie-wint-onze-games-hoe-ai-spelenderwijs-leert/
[7] 10 tools voor AI in het onderwijs die je direct kunt gebruiken https://www.derolfgroep.nl/inspiratie/10-tools-voor-ai-in-het-onderwijs-die-je-direct-kunt-gebruiken/
[8] Zelf een AI-model trainen: Een praktische gids – Computer-Bestel.nl https://www.computer-bestel.nl/gamers-blog/zelf-een-aimodel-trainen-een-praktische-gids/152

Bronnen
[1] Hoe kunstmatige intelligentie Ms. Pac-Man leerde spelen – ID.nl https://id.nl/veilig-online/beveiligingssoftware/software/hoe-kunstmatige-intelligentie-ms-pac-man-leerde-spelen
[2] A.I. verbreekt jarenlange Pac-Man highscore – KIJK Magazine https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/a-i-verbreekt-pac-man-record/
[3] Is deze AI Pac-Man beter dan het origineel? – DutchCowboys https://www.dutchcowboys.nl/gaming/is-deze-ai-pac-man-beter-dan-het-origineel
[4] [PDF] Playing Ms. Pac-Man using Advanced Neural Networks https://fse.studenttheses.ub.rug.nl/14915/1/AI_BA_2017_AJTENCAAT.pdf
[5] Ai van team van Nederlandse wetenschapper krijgt highscore in Ms … https://tweakers.net/geek/126013/ai-van-team-van-nederlandse-wetenschapper-krijgt-highscore-in-ms-pac-man.html
[6] AI en gaming: Hoe AI je speelervaring verandert – MediaTotaal https://mediatotaal.nl/ai-en-gaming-hoe-ai-je-speelervaring-verandert/
[7] Hoe haalbaar is het om AI te trainen op een bestaand spel? Of is er … https://www.reddit.com/r/learnmachinelearning/comments/1743xhj/how_feasible_is_it_to_train_ai_on_an_existing/?tl=nl
[8] [PDF] Learning Through Programming Games: Teaching AI With Pac-Man … https://uwe-repository.worktribe.com/OutputFile/1005760

Door Redaktie

Related Post