TomTom, de Nederlandse maker van navigatiesystemen, heeft aangekondigd dat het 300 banen schrapt als onderdeel van een reorganisatie waarin het bedrijf zich volledig richt op kunstmatige intelligentie (AI). De ontslagen betreffen medewerkers die werken aan de “application layer” (applicatielaag), en ook functies binnen de verkoop- en ondersteuningsteams.
Deze stap maakt deel uit van TomToms productgerichte strategie, waarbij AI een centrale rol zal spelen. TomTom heeft de afgelopen tijd al geïnvesteerd in AI, onder meer door samen te werken met Microsoft aan een AI-gestuurde spraakassistent voor auto’s en door een plug-in voor ChatGPT te lanceren.
Het bedrijf heeft te maken met financiële verliezen en hoopt met deze verschuiving naar AI de efficiëntie te verbeteren en nieuwe kansen te creëren in de concurrerende markt van digitale kaarten en locatietechnologie. Het totale personeelsbestand van TomTom bedraagt wereldwijd ongeveer 3.600 medewerkers.
Minder dan de helft van de ontslagen zal in Nederland vallen.
Deze ontwikkeling bij TomTom weerspiegelt een bredere trend in de technologiesector, waar bedrijven AI steeds meer integreren in hun activiteiten, wat soms leidt tot aanpassingen in het personeelsbestand.